flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

річний 2015

А Н А Л І З

обліково-статистичної роботи Чугуївського міського суду Харківської області за 2015 рік.

 Даний аналіз проводиться на виконання плану роботи Чугуївського міського суду Харківської області на 2015 рік з метою відображення стану обліково-статистичної роботи суду за вказаний період.

З метою систематизації даних судової статистики проведення аналізу відбувалося по чотирьом напрямкам: кримінальні, цивільні, адміністративні справи та розгляд справ про адміністративні правопорушення.

ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ.

 За даними судової статистики в провадженні суду в 2015 році перебувало (з урахуванням залишку):

19 кримінальних справ та 428 матеріалів кримінального провадження, що на 64 справи/проваджень більше (14,3%), ніж у 2014 р. (383);

3111 цивільних справ, що на 253 справи більше (8,1%), ніж у 2014 р. (2858);

121 справа, які розглядаються у порядку адміністративного судочинства, що на 26 справ більше (21,5%), ніж у 2014 р. (95);

1411 справ про адміністративні правопорушення, що на 335 справ більше (23,7%), ніж у 2014 р. (1076).

У звітному періоді з 19 кримінальних справ розглянуто 7, що становить 36,8 % від числа усіх предявлених до розгляду кримінальних справ, залишок кримінальних справ складає 12 (63,2%); з 428 кримінальних проваджень розглянуто 288, що складає 67,3 % від загальної кількості кримінальних проваджень, які перебувають на розгляді в суду, залишок складає-140 (32,7 %).

У 2015 році з постановленням вироку розглянуто 5 справ. Також протягом аналізуємого періоду в проваджені суду перебувало 3 кримінальних справи відносно неповнолітніх, що складає 15,8% від загальної кількості кримінальних справ, які на кінець звітного періоду не розглянуті. З 288 кримінальних проваджень з ухваленням вироку розглянуто 240 (83,3%), по 4 - застосовані заходи виховного характеру (1,4%), по 1 - застосовані примусові заходи медичного характеру (0,3%), по 3 – провадження направлені для визначення підсудності (1,1%), по 30 - провадження закриті (10,4%), по 10 кримінальним провадженням обвинувальні акти повернуті прокурору, що їх затвердив (3,5%). Також, протягом аналізуємого періоду в проваджені суду перебувало 18 кримінальних проваджень відносно неповнолітніх, що складає 4,2% від загальної кількості кримінальних проваджень, з яких розглянуто 14 (77,8%):  з постановленням вироку - 8 (57,2%), 1 - повернуте прокурору (7,1%), по 1 провадження закрито (7,1%), по 4 - застосовані заходи виховного характеру (28,6%); залишок складає 4 (22,2%).

Відповідно до статистичних даних роботи суду в 2015 році в провадженні суду перебували 1994 справи позовного провадження (64,1%), 1027 справ наказного провадження (33%), 90 справ окремого провадження (2,9%) та 121 справа, які розглянуті в порядку  адміністративного судочинства.

У 2015 році надійшло 2315 позовних заяв, з яких 674 заяви (29,1%) повернуті до відкриття провадження, по 9 заявам (0,4%) відмовлено у відкритті провадження, по 1642 позовним заявам (70%) провадження відкрито, 12 заяв (0,5%) щодо яких у звітному періоді не вирішено питання про їх прийняття.

Протягом звітного періоду розглянуто 1600 справ позовного провадження (80,2%), 1017 (99%) – наказного провадження, 80 (88,9%) – окремого провадження, 110 справ (90,9%), які розглянуті в порядку КАСУ. Залишок нерозглянутих справ позовного провадження на 1 січня 2016 року складає 394 (19,8%), з яких справи розглядаються понад 6 місяців до 1 року – 50 (12,7%), понад 1 рік до 2 років – 22 (5,6%), понад 2 роки - 1 (0,2%). Залишок справ наказного провадження склав 10 (1%), окремого провадження – 10 (11,1%), справ у порядку адміністративного судочинства – 11 (9,1) від загальної частки справ які перебували у провадженні.

Всього протягом 2015 року в провадженні суду перебувало 1411 справ про адміністративні правопорушення, що на 335 справ (23,7%) більше, ніж у 2014 році (1076 справ).

У звітному періоді надійшло 1403 справи, що становить 99,4 % від числа усіх пред’явлених до розгляду справ, з них 304 справи (21,7%) повернуті з різних підстав (у тому числі 294 - для належного оформлення). Залишок нерозглянутих справ на 01.01.2016 року становить 7 справ (0,5%).

Кількість осіб, щодо яких розглянуто справи, становить 1100. Відносно 876 осіб винесені постанови про накладення адміністративного стягнення, щодо 56 осіб - про застосування заходів впливу (ст. 24-1 КУпАП), щодо 168 осіб провадження у справах закрито, в тому числі щодо 24 осіб - у зв’язку із звільненням від адміністративної відповідальності, щодо 33 осіб - у зв’язку з відсутністю події складу адміністративного правопорушення, щодо 103 осіб - у зв’язку із закінченням строків накладення адміністративного стягнення.

Підставою для повернення справ та в подальшому для закриття провадження у справах є, зокрема, недотримання при складанні протоколу про адміністративне правопорушення уповноваженими посадовими особами вимог ст. 38 КУпАП щодо строків накладення адміністративного стягнення та несвоєчасне надсилання матеріалів до суду. Аналіз показує, що судді закривають провадження по справам за ст.ст. 38, 256 КУпАП після неодноразового направлення матеріалів на дооформлення для усунення виявлених недоліків уповноваженими особами, що складали протокол. Майже в усіх випадках недоліки не було усунуто, а матеріали до суду відповідальними працівниками направлялися в основному по закінченню строків притягнення до адміністративної відповідальності.

Види стягнень, які застосовувалися до осіб, які вчинили адміністративні правопорушення, становлять: попередження - 66 (6 %); штраф - 701 (63,7%), позбавлення спеціального права - 42 (3,8%); громадські роботи - 24 (2,2%); адміністративний арешт – 23 (2,1%); інші види адміністративного стягнення - 1(0,1%); оплатне вилучення предмета - 1(0,1%); конфіскація предмета, грошей – 2(0,2%). Сума накладеного штрафу становить 456994 грн., сплачено добровільно - 214405 грн.

Динаміка надходження справ відображена у діаграмі 1:

   Аналіз даних, наведених у діаграмі, дозволяє зробити висновок про незначне збільшення кількості справ за аналізований період, які перебували в провадженні суду в 2015 році.

 

 

КРИМІНАЛЬНІ СПРАВИ/ПРОВАДЖЕННЯ.

З метою дослідження динаміки розгляду кримінальних справ, матеріалів кримінального провадження відповідні кількісні показники відображені у таблиці №1:                                                                                                                   Таблиця 1

Період

Перебувало

Розглянуто

Залишок

Зупинені

справ

проваджень

справ

проваджень

справ

проваджень

справ

проваджень

2014 рік

31

352

18

251

13

101

5

9

2015 рік

19

428

7

288

12

140

5

15

динаміка

+64

+26

+38

+6

 Наведені кількісні показники дають змогу свідчити про незначне збільшення кількості розглянутих справ та матеріалів кримінального провадження, і відповідно, збільшення залишків справ/проваджень.

Що стосується співвідношення видів покарань, з метою проведення аналізу відповідні показники включені до таблиці 2.                              

 

Таблиця 2

Вид покарання

Період

 2014 рік

2015 рік

динаміка

усього

з них

усього

З них

справи

провадження

справи

провадження

ОСНОВНІ

штраф

24

2

22

21

-

21

-3

позбавлення права займати певні посади або займатись певною діяльністю

-

-

-

-

-

-

-

громадські роботи

19

-

19

8

-

8

-11

виправні роботи

-

-

-

-

-

-

-

службові обмеження для військовослужбовців

3

-

3

2

-

2

-1

арешт

2

-

2

12

-

12

+10

обмеження волі

3

-

3

1

-

1

-2

позбавлення волі

54

14

40

59

3

56

+5

звільнено від відбування покарання в тому числі:

116

5

111

162

4

158

+46

а) з випробування

105

4

101

155

1

154

+50

б) внаслідок амністії

10

1

9

2

1

1

-8

ДОДАТКОВІ

позбавлення права займати певні посади або займатись певною діяльністю

7

1

6

1

-

1

-6

конфіскація майна

12

6

6

3

1

2

-9

 Проведений аналіз показав, що під час постановлення вироків судді відповідно до положень ст.ст.65-67 КК України повною мірою враховують конкретні обставини справи, ступінь тяжкості скоєного злочину, особу винного та обставини, що пом’якшують або обтяжують покарання. Ст.75 КК України була застосована суддями у більшості постановлених ними вироках. Під час застосування звільнення від відбування покарання з випробуванням суддями головним чином враховуються обставини скоєння злочину, обставини, що характеризують індивідуальні особливості обвинуваченого/підсудного: стан здоров’я, родинний стан, ставлення до праці, наявність судимостей, наявність на утриманні непрацездатних членів родини, тощо.

Як вбачається з наведених даних у 2015 році у порівнянні з 2014 роком спостерігається зменшення випадків призначення додаткового покарання у вигляді конфіскації майна.

 У 2015 році в провадженні суду перебувало 3 кримінальні справи та 18 кримінальних провадження відносно неповнолітніх, у 2014 році – 6 кримінальних справ та 22 кримінальних проваджень вказаної категорії.

У 2015 році питома вага кримінальних справ та кримінальних проваджень відносно неповнолітніх складає 4,7% від загальної кількості кримінальних справ та проваджень, які перебували в провадженні суду; у 2014 році  –7,3%.

Під час розгляду справ зазначеної категорії судді дотримуються вимог відповідного розділу КПК України (1960 року) та глави 38 Кримінального процесуального кодексу України; розгляд кримінальних справ відбувається за участю захисників та у присутності законного представника неповнолітнього підсудного, якому роз’яснюються його права в порядку ст.441 КПК України (1960 року). Батьки або інші законні представники неповнолітнього беруть участь у кримінальному провадженні за участю неповнолітнього підозрюваного чи обвинуваченого. Під час кримінального провадження щодо неповнолітнього, в тому числі під час провадження щодо застосування примусових заходів виховного характеру, слідчий, прокурор, слідчий суддя, суд та всі інші особи, що беруть у ньому участь, зобов’язані здійснювати процесуальні дії в порядку, що найменше порушує звичайний уклад життя неповнолітнього та відповідає його віковим та психологічним особливостям, роз’яснювати суть процесуальних дій, рішень та їх значення, вислуховувати його аргументи при прийнятті процесуальних рішень та вживати всіх інших заходів, спрямованих на уникнення негативного впливу на неповнолітнього. В ході розгляду справ вказаної категорії суддями, відповідно до вимог ст.433 КПК України (1960 року), з’ясовується:

1) вік неповнолітнього (число, місяць, рік народження);

2) стан здоров’я та загального розвитку неповнолітнього. При наявності даних про розумову відсталість неповнолітнього, не повязану з душевним захворюванням, повинно бути також  з’ясовано, чи міг він повністю усвідомлювати значення своїх дій і  в  якій мірі міг керувати ними;

3) характеристику особи неповнолітнього;

4) умови життя та виховання неповнолітнього;

5) обставини, що негативно впливали на виховання неповнолітнього;

6) наявність дорослих підмовників та інших осіб, які втягнули неповнолітнього в злочинну діяльність.

В ході розгляду кримінальних проваджень вказаної категорії суддями, відповідно до вимог ст.485 Кримінального процесуального кодексу України, з’ясовується:

1) повні і всебічні відомості про особу неповнолітнього: його вік (число, місяць, рік народження), стан здоров’я та рівень розвитку, інші соціально-психологічні риси особи, які необхідно враховувати при індивідуалізації відповідальності чи обранні заходу виховного характеру. За наявності даних про розумову відсталість неповнолітнього, не пов’язану з психічною хворобою, повинно бути також з’ясовано, чи міг він повністю усвідомлювати значення своїх дій і в якій мірі міг керувати ними;

2) ставлення неповнолітнього до вчиненого ним діяння;

3) умови життя та виховання неповнолітнього;

4) наявність дорослих підбурювачів та інших співучасників кримінального правопорушення.

У необхідних випадках для встановлення стану загального розвитку неповнолітнього, рівня його розумової відсталості та з’ясування питання, чи міг він повністю усвідомлювати значення своїх дій і в якій мірі міг керувати ними, може бути проведена експертиза спеціалістами в галузі дитячої та юнацької психології (психолог, педагог) або зазначені питання можуть бути поставлені на вирішення експерта-психіатра.

Що стосується якості досудового слідства, слід відзначити наступне: у 2015 році для проведення додаткового розслідування судом направлено 1 кримінальну справу, у 2014 році направлено 4 справи. Такі показники вказують на покрашення якості досудового слідства.

За звітний період 10 обвинувальних актів було повернуто прокурору.

Головними причинами повернення обвинувальних актів прокурору були:

1) реєстри матеріалів досудового розслідування, які додаються до обвинувального акту, в порушення ст.ст.109,110 КПК України не містять повні назви процесуальних дій, а також в хронологічному порядку дані про кожну процесуальну дію, проведену під час досудового розслідування – її номер, найменування та час проведення (дата і часовий відрізок), зокрема, повідомлення про внесення відомостей, які можуть свідчити про вчинення кримінального правопорушення до Єдиного реєстру досудових розслідувань і початок судового розслідування (ст.214 КПК України), дані про факт відкриття матеріалів кожною стороною протилежній стороні по закінченні досудового розслідування та письмового підтвердження факту надання їм доступу до матеріалів із зазначенням найменування таких матеріалів (ст.290 КПК України);

2) в реєстрах матеріалів досудового розслідування не зазначені в певній послідовності прийняті під час досудового розслідування рішення (постанови), їх реквізити, дані, які містять найменування документу та не відображені всі процесуальні рішення;

  3) відповідно до п. 2 ч. 2   ст.291 КПК України, обвинувальний акт має містити анкетні відомості кожного обвинуваченого та потерпілого (прізвище, ім’я, по батькові, дата і місце народження, місце проживання, громадянство), всупереч наведеним положенням закону інколи в обвинувальному акті вказано не вірні  анкетні відомості потерпілих.

Що стосується дотримання строків здачі кримінальних справ до канцелярії суду, то слід зазначити, що судді в основному, дотримуються строків здачі справ до канцелярії суду після їх розгляду.

 

ЦИВІЛЬНІ СПРАВИ.

 З метою об’єктивності аналізу показники з цивільних справ за 2015 рік будуть розбиті за відповідними розділами чинного ЦПК України та КАСУ, тобто на справи в порядку цивільного судочинства: наказне, позовне, окреме провадження та справи, що розглядаються в порядку КАСУ.

Відповідні показники щодо справ, які перебували в провадженні суду у 2015 році у порівнянні з 2014 роком відображені у таблиці 4:

                                                                                                                    Таблиця 4

 Категорія справ

2014

2015 

динаміка

Наказне провадження

984

1027

+43

Позовне провадження

1788

1994

+206

Окреме провадження

86

90

+4

Всього

2858

3111

+253

Справи в порядку КАСУ

95

121

+26

 Як вбачається з даних, наведених у таблиці, кількість цивільних справ, що перебували в провадженні суду у 2015 році порівняно з 2014 роком, збільшилася на 8,1%.

 Протягом  2015 року судом всього розглянуто 2697 цивільних справ. Відповідні дані у порівнянні з першим півріччям 2014 року з розбивкою по категоріях справ наведені у таблиці 5:                                               

    Таблиця 5  

 Категорія справ

2014

2015

Динаміка

Справи наказного провадження

980

1017

+37

Справи позовного провадження

1460

1600

+140

Справи окремого провадження

83

80

-3

Всього

2523

2697

+174

Справи в порядку КАСУ

84

121

+37

Виходячи з наведених даних, можна зробити висновок про покращення стану розгляду цивільних справ у порівнянні з 2014 роком. Протягом 2015 року справи, у своїй більшості, призначалися до розгляду з дотриманням строків, передбачених ЦПК України та КАС України.

Причини та строки відкладення розгляду справ позовного провадження наведені у таблиці 6:

                                                                                                             Таблиця 6                                                 

 Найменування показників

2014

2015

Динаміка

Справи, у яких провадження не закінчено і розгляд яких на кінець звітного періоду відкладено (всього):

204

281

+77

 

у зв’язку  з неявкою

одного з учасників процесу, що беруть участь у справі

36

67

+31

через

невручення судових повісток

20

4

-16

інші підстави

16

63

+47

прокурора

-

-

-

інших  учасників процесу

6

1

-5

з них у строк

понад 6 місяців до 1 року

17

50

+33

понад 1 рік до 2 років

5

22

+17

понад 2 роки

-

1

+1

 Випадків безпідставного відкладення цивільних справ не було. Основними причинами відкладення слухання цивільних справ було:

-        задоволення клопотань учасників процесу про виклик свідків;

-        витребування додаткових матеріалів по справі;

-        хвороба учасників процесу та інші;

-        систематична неявка учасників процесу;

-        тривале проведення судових експертиз.

Здача цивільних справ до канцелярії суду, у своїй більшості, проводиться з дотриманням вимог цивільно-процесуального законодавства та Інструкції з діловодства в місцевих загальних судах.

Цивільні справи позовного провадження, які перебували у провадженні суду,  розподілилися за наступними категоріями наведені в таблиці 7:

                                                                                                                      Таблиця 7

 

Категорія справ

 2014

2015

перебувало справ у провадженні

розглянуто справ

порушено  термін розгляду  справи

розглянуто справ

перебувало у провадженні

розглянуто справ

 

Спори про право власності

378

332

337

273

Спори, що виникають із договорів

610

460

730

563

Спори про недоговірні зобов’язання

35

22

69

45

Спори про спадкове право

23

15

25

17

Спори про захист немайнових прав фізичних осіб

3

3

1

1

Спори, що виникають із житлових правовідносин

80

54

142

111

Спори, що виникають із земельних правовідносин

28

21

23

14

Спори, що виникають із сімейних правовідносин

588

518

595

517

Спори, що виникають із трудових правовідносин

6

4

13

7

Спори пов’язані із застосування Закону України «Про захист прав споживачів»

7

5

11

9

Звільнення майна з-під арешту

26

22

39

35

Інші

-

-

9

8

Проаналізувавши дані, наведені у таблиці, можна зробити висновок, що дотримання строків розгляду по окремим категоріям справ покращилося у порівнянні з попереднім періодом. Однак, тяганину у розгляді справ  спричиняє здебільшого необхідність вирішення клопотань сторін та інших учасників процесу, які заявляються майже у кожній справі, що розглядається судом. Непоодинокі випадки, коли учасники процесу без поважних на те причин не з’являються до суду, надаючи заяви з проханням відкласти слухання справи у зв’язку з хворобою, зайнятістю у іншому процесі, тощо. При цьому, в подальшому, поважність причин «зриву» судових засідань ними не підтверджується. Систематичними є випадки, коли учасники процесу з’являються до суду не підготовленими до розгляду справи.

Що стосується дотримання строків розгляду та здачі цивільних та адміністративних справ до канцелярії суду, то слід зазначити, що судді, в основному, дотримуються вказаних строків.

Для запобігання порушень процесуальних строків при розгляді цивільних справ з суддями та працівниками суду регулярно проводяться оперативні наради, на яких головою суду вказується на недопущення тяганини при призначенні та розгляді справ, звертається увага суддів на дотриманні вимог процесуального законодавства, що регулює організаційні питання забезпечення діяльності суду, наголошується на необхідність вжиття додаткових заходів щодо недопущення випадків безпідставного відкладення цивільних справ.

Однак, розгляд справ в установлені законом строки залежить не тільки від  діяльності суду, а й від добросовісного ставлення учасників процесу та їх представників до виконання покладених на них процесуальних обов’язків та організації роботи суддів в комплексі, що створить належні умови для своєчасного вирішення цивільних справ.

СПРАВИ ПРО АДМІНІСТРАТИВНІ ПРАВОПОРУШЕННЯ.

         Показники щодо кількості надходження та розгляду справ про адміністративні правопорушення у 2015 році у порівнянні з 2014 роком наведені у таблиці 9:   

                                                                                                            Таблиця 9

Період

Кількість матеріалів, які перебували в провадженні суду

Повернуто справ

Розглянуто

Залишок нерозглянутих матеріалів на кінець звітного періоду

2014

1064

 

229

827

8

2015

1411

304

1100

7

Динаміка

+347

+75

+273

-1

 Відповідно до частини першої статті 254 КУпАП, про вчинення адміністративного правопорушення складається протокол уповноваженими на те посадовою особою або представником громадської організації чи органу громадської самодіяльності.

Відповідно до статті 256 КУпАП, в протоколі про адміністративне правопорушення зазначаються: дата і місце його складення, посада, прізвище, ім’я, по батькові особи, яка склала протокол; відомості про особу, яка притягається до адміністративної відповідальності (у разі її виявлення); місце, час вчинення і суть адміністративного правопорушення; нормативний акт, який передбачає відповідальність за дане правопорушення; прізвища, адреси свідків і потерпілих, якщо вони є; пояснення особи, яка притягається до адміністративної відповідальності; інші відомості, необхідні для вирішення справи. Якщо правопорушенням заподіяно матеріальну шкоду, про це також зазначається в протоколі.

Протокол підписується особою, яка його склала, і особою, яка притягається до адміністративної відповідальності; при наявності свідків і потерпілих протокол може бути підписано також і цими особами.

У разі відмови особи, яка притягається до адміністративної відповідальності, від підписання протоколу цей факт фіксується поясненнями  свідків такої відмови або відеозаписом, а також відповідним записом у  протоколі. Особа, яка притягається до адміністративної відповідальності, має право подати пояснення і зауваження щодо змісту протоколу, які додаються до протоколу, а також викласти мотиви свого відмовлення від його підписання.

При складанні протоколу особі, яка притягається до адміністративної відповідальності, роз’яснюються її права і обов’язки, передбачені статтею 268 цього Кодексу, про що робиться відмітка у протоколі.

Протягом 2015 року судом  направлено для належного оформлення 294 справи.

Причиною повернення матеріалів було те, що уповноважені посадові особи  не виконували належним чином вимоги ст. 256 КУпАП, а саме: вказували не всі анкетні дані правопорушника (рік, число, місяць та місце народження), його точну адресу, місце роботи, посаду, а також необхідні відомості про особу, яка склала протокол (прізвище, ім’я та по батькові, посада, службові телефони). Через неточні та неправильні записи у протоколах про місце проживання правопорушників суд витрачав додаткові кошти на повторні виклики. Крім того, це призводило до пропуску строків накладення адміністративних стягнень.

Наведемо як приклад протокол про адміністративне правопорушення, направлений ВДАІ Чугуївського РВ ГУМВС України в Харківській області про притягнення Л. до адміністративної відповідальності, передбаченої ст. 178 КУпАП. При підготовці справи до розгляду, відповідно до ст.278 КУпАП, встановлено, що протокол про адміністративне правопорушення щодо Л. що протокол про адміністративне правопорушення складений  без дотримання вимог ст. ст. 254, 256 КУпАП, а саме: постановою суду від 06 травня 2015 р. справа про адміністративне правопорушення передбачене ст. 178 КУпАП відносно Л. була повернута до Чугуївського РВ ГУМВС України в Харківській області для усунення недоліків. Вказана постанова суду належним чином виконана не була. 14.05.2015 р. на адресу суду повторно був направлений адміністративний матеріал відносно Л. Після дооформлення матеріалів протокол про адміністративне  правопорушення, та довідка мають виправлення дати народження Л. Зазначені виправлення не застережені у встановленому порядку. Крім цього, Л. досягла 16 річного віку, однак паспорт до теперішнього часу не отримувала. Вищевказані недоліки та відсутність документу, що посвідчує особу Л.,  позбавляє суд можливості розглянути дану справу у точній відповідності з законом. Вищевикладене є підставою для  повернення справи про адміністративне правопорушення до Чугуївського РВ ГУМВС України в Харківській області для усунення вказаних недоліків із врахуванням вимог ст. 256 КУпАП.

Також, по справі №636/4833/15-п, 3/636/1264/15, яка надійшла до суду 21 жовтня 2015 року, про притягнення Т. до адміністративної відповідальності, передбаченої ч.1 ст.184, матеріали було повернуто до Чугуївського РВ ГУМВС України в Харківській області для належного оформлення. Оскільки, як вбачається з матеріалів справи, протокол про адміністративне правопорушення складений без дотримання вимог ст. ст. 256 Кодексу України про адміністративні правопорушення та «Інструкції з оформлення матеріалів про адміністративні правопорушення в органах внутрішніх справ України», затвердженої наказом Міністерства внутрішніх справ України від 04.10.2013 року № 950 та зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 29 жовтня 2013 року за № 1829/24361, у протоколі про адміністративне правопорушення зазначаються: дата і місце його складення (число, місяць, рік, населений пункт, географічна точка); посада, спеціальне звання, прізвище, ім’я, по батькові посадової особи, яка склала протокол; відомості про особу, яка притягається до адміністративної відповідальності (зазначаються повністю (без скорочення) її прізвище, ім’я та по батькові; число, місяць і рік народження; місце народження; місце проживання; місце реєстрації, номер телефону; найменування підприємства, установи, організації, де працює (її посада) або навчається особа; документ, що посвідчує особу (серія, номер паспорта, дата видачі й назва ОВС, що його видав, або серія, номер іншого документа, що посвідчує особу, яка вчинила правопорушення (службове чи пенсійне посвідчення, студентський квиток), дата видачі й найменування підприємства, установи, організації, що його видали); відомості щодо притягнення особи до адміністративної відповідальності впродовж року (за наявності)); місце, час вчинення і суть адміністративного правопорушення; частина відповідної статті та стаття КУпАП , згідно з якою передбачена адміністративна відповідальність за таке правопорушення; прізвища, місця проживання свідків і потерпілих, якщо вони є; пояснення особи, яка притягається до адміністративної відповідальності. Так, в порушення вищезазначеної норми, в протоколі про адміністративне правопорушення не зазначені свідки та потерпілі та адреси їх мешкання; не повністю зазначено адресу місця проживання правопорушника, а саме: зазначено лише населений пункт, але не зазначено ні вулиці, ні номеру будинку, квартири; суть правопорушення не точно відповідає ознакам складу адміністративного правопорушення, зазначеним у статті 184 КУпАП, за якою складено протокол.

Враховуючи те, що допущена неповнота при складанні адміністративного матеріалу унеможливлюють повний, всебічний та об’єктивний розгляд справи в судовому засіданні, справа про адміністративне правопорушення відносно Т. підлягає поверненню до Чугуївського РВ ГУМВС України в Харківській області для доопрацювання.

Строки розгляду справ суддями не порушуються. Так, у справі №636/5347/15-п, 3/636/1409/15 щодо притягнення Г. до відповідальності, передбаченої ст.173-2 КУпАП, протокол надійшов до розгляду 03 грудня 2015 року і в той же день справу було розглянуто.

Проте не завжди уповноваженими посадовими особами правомірно складені протоколи пред’являються до суду  в межах строків, передбачених КУпАП. Протягом 2015 року  на підставі ст. 38 КУпАП закрито 103 справи. Наприклад, матеріали про адміністративне правопорушення відносно Б. (справа №636/2098/15-п, 3/636/609/15) надійшли для розгляду до суду 04 червня 2015 року. Під час розгляду справи суддею було встановлено, що протокол про адміністративне правопорушення відносно Б. складений 08 січня 2015 року. Враховуючи це, провадження підлягало закриттю у зв’язку із закінченням строку накладення адміністративного стягнення.

Вивчення судової практики показало, що суддями, в основному, правильно вирішуються справи даної категорії. З цією метою судді всебічно перевіряють законність та обґрунтованість складення протоколу, постанови та досліджують, чи було дотримано порядок притягнення особи до адміністративної відповідальності, чи не пропущено строки, встановлені для розгляду справи та накладення адміністративного стягнення, чи виконано вимоги закону щодо обов’язкової присутності особи при розгляді її справи та своєчасного повідомлення цієї особи про місце та дату розгляду справи.

Одним із істотних питань, що виникають при розгляді справ про адміністративні правопорушення в суді, є питання якості підготовки матеріалів про адміністративні правопорушення, які надходять до суду, уповноваженими органами, оскільки відсоток закритих та повернутих справ все одно залишається значним, що вказує на необхідність вжиття певних заходів до підвищення професійності співробітників органів, уповноважених готувати матеріали відповідно до КУпАП.

ЗАКЛЮЧНІ ПОЛОЖЕННЯ.

 Планом роботи суду на 2015 рік передбачено ряд заходів, спрямованих на посилення службової дисципліни щодо строків здачі справ, які були закінчені провадженням, до канцелярії суду.

Голова суду на оперативних нарадах постійно звертає увагу суддів щодо посилення контролю за діяльністю помічників та секретарів судового засідання щодо своєчасної здачі розглянутих справ до канцелярії суду.

Керівнику апарату рекомендовано посилити контроль за діяльністю працівників апарату суду при прийомі, проходженні справ в суді. Кожний випадок порушення службової дисципліни розбирається на оперативних нарадах за участю суддів та працівників апарату суду, до винних осіб застосовуються дисциплінарні стягнення.

Також на оперативних нарадах голова суду доводить до відома зміни в законодавстві, рекомендаційні листи апеляційного суду Харківської області, Вищого Спеціалізованого Суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ. З боку голови суду запроваджено постійний контроль за розглядом кримінальних справ та кримінальних проваджень, по яким підсудні/обвинувачені утримуються під ватрою.

Крім того, планом роботи передбачено проведення аналітичної роботи по певним категоріям кримінальних проваджень, кримінальних та цивільних справ, метою яких є виявлення проблемних питань, які виникають під час їх розгляду, та подальше їх обговорення на нарадах суддів. Також слід зазначити, що в Чугуївському міському суді Харківської області вже впроваджена та діє практика по проведенню занять з працівниками апарату суду стосовно вивчення законодавства, інструкцій, Постанов Пленуму Вищого Спеціалізованого Суду України з метою правильного та неухильного застосування їх норм та положень і використанню в роботі. 

 

Голова Чугуївського міського суду

Харківської області                                                                   З.І.ГУМЕННИЙ

 вик.: Пастернак Т.В. тел. (05746) 4-12-34